Wednesday, October 26, 2011

Siapa yang KUAT?

Assalamualaikum wbt.

Syukur Alhamdulillah atas iziNya kita bertemu lagi dalam ruangan blog ini. Tidaklah jemu-jemu kita mengutap syukur kepada Allah kerana masih memberi peluang usia hari ini..sudah tentu hikmahnya kita masih diberi kesempatan untuk terus mendekati Nya.. bahkan..

Perjuangan ini masih perlu diteruskan..Peringatan juga masih banyak yang perlu diingatkan..hati kita masih perlu di didik dengan tarbiyah ilmu dan singkapan kerohanian.. apatah lagi nafsu kita ini sentiasa mendesak dan perlu dilatih dengan bebanan amal-amal kebaikan..

Sedikit coretan peribadi beberapa minggu yang lalu..

Sempena majlis konvokesyen baru-baru ini saya berkesempatan untuk bertemu dengan teman-teman seperjuangan di UPM dahulu.  Al kisah nya sudah pasti bermacam cerita dan khabar yang dikongsikan teman-teman terutamanya aktiviti masing-masing selepas tamat semester terakhir pada Mei yang lalu. Yang pastinya apa juga yang dilalui oleh teman2 ini.. hari ini kita sudah bergelar Graduan Universiti Putra Malaysia. Syabas dan semoga kita pantas untuk menanggung amanah untuk berbakti kelak.

Apa yang mencuit hati ini..apabila kebanyakkan mereka yang  ditemui akan berkata sosok tubuh sudah kelihatan nampak lebih kurus berbanding sebelum ini.. “Megat, kau Nampak kurus lah..”. Sememangnya diri sendiri tidaklah begitu perasan kerana tanggapan awal mungkin disebabkan potongan rambut yang pendek yang membuatkan tampak kurus..

Dan yang lebih serius ada yang menanyakan.. “ Megat, engkau ada sakit apa-apa ke? Kenapa nampak kurus sangat? “.. Senyuman sahaja yang dapat saya berikan..

Terima kasih teman2 kerana begitu mengambil berat.. Sungguh, tidaklah sedikit pun hati kecil ini terusik dengan pertanyaan teman2..

Dan Alhamdulillah.. Allah terus  sahaja memberikan kesihatan yang baik..masih mampu bekerja, mencari rezeki sepanjang hari..meluangkan masa bersama keluarga..dan paling disyukuri.. Allah masih menganugerahkan kekuatan untuk terus memperhambakan diri pada Nya..dan mendekati Nya..

Walau terkadang diri ini ada kalanya merasa letih dan lesu.. Namun, yg letih itu bukanlah hati..tapi nafsu yang membuak untuk mengambil kesempatan mengatasi rasa kehambaan kepada rasa kemanusiaan..[Ya Allah berikan ku taufiq dalam ketaatan kepada Mu]

Bila tubuh ini dilihat dengan mata lahiriah / mata fizikal..sudah tentu tidaklah segagah mana..saya teringat ungkapan ini untuk kita cerna bersama.. 

biarlah tubuhku mati..namun HATI tetap hidup dan butuh pada ILAHI..”

Ya sahabat, kekuatan di dalam ini lah yang akan memperkuatkan apa yang diluar! Kita terbayang bagaimana Rasullullah saw yang begitu kuat kemahuan hati nya secara berterusan sujud dan ruku (solat) pada Allah SWT sehingga  tapak kakinya menjadi pecah.

Apa yang kuat sebenarnya? Kadangkala fizikalnya tidak lah nampak laratnya..namun itulah Hati kuat masih mahu dan terus ingin mendekati Allah..

Inilah perihal yang ingin kita renung sejenak dalam Entry kali ini iaitu kekuatan HATI..


==============================================================

Siapakah yang KUAT menurut kita?

Sering kita dalam membezakan kekuatan sesama manusia akan cenderung untuk melihat kekuatan ini dari aspek yang nampak dan boleh diukur dengan mata kasar..

Maka, sudah tentu mereka yang kuat menurut kita mereka yang ada kelebihan kemampuan fizikal untuk bekerja dengan kadar yang jauh lebih dari orang lain.. lihat sahaja program popular seperti Guinness book of record yang menguji kekuatan manusia. Ada insan yang dinilai kuat hingga dapat menarik kapal terbang/ keretapi dgn menggunakan rambut atau gigi mereka..ada yang dapat memecahkan ratusan batu bata dengan kepala dalam tempoh yang singkat..ada juga menguji kemampuan diri dengan makan dengan kuantiti yang banyak..

Dan sebenarnya pelbagai lagi metod yang diguna pakai oleh manusia untuk melabelkan kekuatan seseorang..

   

Ada juga perbezaan kekuatan ini dilihat dari sudut kekuatan psiki yang melibatkan aspek psikologi seperti emosi, motivasi, keyakinan dan keberanian yang tidaklah nampak secara nyata. 

Lihat sahaja manusia menguji kekuatan keberanian dengan memasukkan ular ke  dalam mulut nya..merelakan kepala nya disumbat ke dalam mulut buaya.. tidur bersama kala jengking.. berjalan di atas kabel yang melintasi antara dua menara bangunan..melakukan stunt merbahaya dengan motorsikal..dan sebagainya..

Maka siapa yang tinggi unsur psikologi nya akan dinobat sbg jaguh..

Tidak lupa dalam masyarakat moden ini juga turut meletakkan kekuatan pada kuantiti harta  yang dimiliki..jawatan yang disandang..dan ini melibatkan soal-soal keuntungan..keluasan empayar niaga.. kuasa mempengaruhi...

Semakin banyak dikumpul maka semakin tinggi nilai kekuatannya..begitulah disebaliknya..

Persoalannya..adakah sekadar ini? Nampak begitu relative, berbeza tiap manusa dan kadang kala  tidak begitu adil manusia menilai manusia..apakah kuat jika kaya? Apakah kuat jika berjaya selamat dari dibaham buaya? Adakah kuat andai kapal terbang itu berjaya ditarik?

Bagaimana mereka yang miskin tidak berharta? Bagaimana mereka yang kurus dan tidaklah sasa dan kuat rambutnya? Bagaimana mereka yang tidak seberani mereka? adakah mereka layak dinilai lemah..

Jika dibiarkan manusia memenuhi penilaian manusia..maka jauh sekali untuk tercapai secara solid dan jika tercapai, tidak pula akan puas dan rasa mencukupi..

Jadi Siapakah yang KUAT secara Hakikatnya?

Memahami kekuatan dengan berpandu akal dan mata kasar semata kadang kala akan tersalah. Lihatlah bagaimana banyaknya teori-teori generasi dahulu yang berlandaskan akal semata sentiasa mendapat kritikan dan penolakan oleh generasi terkemudian yang juga berdasarkan kajian akal. Bermakna belum sempurna jika akal ini berdiri sendiri.


Jika dahulu manusia pernah percaya melalui kajian akal tentang bumi adalah centre of the universe..namun kini, kajian akal selepas beberapa kurun membuktikan tidak..yang menjadi pusat jagatraya adalah matahari..

Andai dahulu manusia pernah percaya bumi ini mendatar..namun kini terbukti bumi adalah bulat dan berbentuk sfera yang juga melalui kajian akal..

Dahulu juga pengamal psikologi begitu taksub melatih sikap manusia seperti melatih anjing makan iaitu berasaskan memberi hukuman untuk menghalang dan memberi ganjaran untuk menggalakan sesuatu perilaku...namun kini sudah beratus idea baru yang menolak kaedah lama..seperti pendekatan pendidikan koperatif..pendekatan pencegahan..pendekatan integrative dan interaktif.. dan lain-lain..

Jadi mari kita lihat pula bagaimana keharmonian ilmu akal dan wahyu dapat memberi jawapan..

Siapa yang kuat ? Mereka ini Allah perjelaskan dengan sejelasnya.. mari kita telusuri firman Allah swt ini..

“ Sesungguhnya jawapan orang-orang beriman jika diseru kepada Allah dan Rasul nya untuk menghakimi di antara mereka hanyalah, “ KAMI DENGAR dan KAMI TAAT”. Mereka itu orang-orang yang beruntung.....”

Sabda nabi saw pula..

 “ Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah dari pada mukmin yang lemah dalam setiap amal kebaikan “ (Diriwayatkan oleh Muslim didalam Kitab al-Qadar, bab. Iman lil-Qadari wal-Idz’aan lahu).

Apakah perkaitan kedua-dua nya..??

Inilah yang sebenarnya ramai kita tersalah sangka.. 

Hakikat kekuatan adalah apabila seorang hamba Allah yang begitu kuat mentaati Allah dan Rasul Nya..Secara mudahnya, kuat ini dinisbahkan pada kekuatan untuk mematuhi apa yang diperintah..dan meninggalkan apa yang dilarang..tanpa berkompromi..tanpa beralasan..tanpa berkira-kira....tanpa mempertikaikan..dan kadang kala tanpa perlu hujah santifik...

Kekuatan juga dinisbahkan kudrat melawan apa yang ada dalam dirinya..dan apa yang diluar...

Apa yang ada di dalam yang menjadi musuh no 1? 

Itulah nafsu..

Mereka kuat melawan desakan nafsu yang mendorong perilaku sifat buruk seperti bermalasan..melengah kerja.. putus asa.. cinta dunia.. bermaksiat.. menipu..pemarah memaki hamun...gelojoh. mengikut desakan syahwat.. Suka kenyang yang melampau..sukakan hiburan melalaikan..dan apa saja yang berintipatikan DOSA..

Apa yang ada diluar mereka yang menjadi musuh? 

Itulah godaan cintakan dunia..

Mereka juga kuat untuk menahan desakan sekelliling yang menyokong kehendak nafsu..ini lah yang sering disebuat budaya DOSA.. seperti trend fesyen yang menggalak pendedahan aurat..budaya couple..budaya berhibur yang bercampur bukan mahram..budaya kelab malam.. budaya mengumpat..bergosip.. budaya meluahkan dan mengaibkan teman..

Ramai antara kita yang tersepit dan dihimpit dengan budaya dosa walau sedar ia salah. Sehingga tahap jika tidak diikuti rasa bersalah..dan terasing dengan masyarakat..

Ibaratnya budaya copule dan budaya berfesyen mengikut bentuk badan adalah budaya dosa..namun bila menjadi budaya.. ramai merasa yang ber couple / fesyen itu perbuatan betul dan boleh diterima dan bagi orang yang tidak mempunyai copule / atau fesyen muslimah sebenar pula dianggap salah, berlebihan dan tidak trendy.. 

Orang yang kuat juga sebenarnya mereka yang berusaha mengukuhkan apa yang ada didalam dan apa yang diluar mereka...

Apakah yang ada didalam mereka? 

Itulah Hati dan akal...

Hati ini diperkuatkan dengan banyak mengingati Allah..melalui zikir, solat, membaca Al Quran, malah bukan terhad dalam perlakuan ritual itu sahaja..malah mereka mengingati Allah ketika mereka bekerja..mengurus..merancang..mengendali..melaksana..atau apa juga urusan mereka.. itulah yang Allah nyatakan dalam firmannya..

“ Sesungguhnya di dalam penciptaan langit dan bumi silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda – tanda bagi orang yang berakal, yaitu orang yang MENGINGAT (berzikir) Allah sambil berdiri, duduk, berbaring, dan mereka memikirkan (tafakur) penciptaan langit dan bumi, seraya berkata “Ya Tuhan kami tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.”

Adakah MUDAH dengan kata-kata? Tidak semudah itu..sudah pasti mereka ini sentiasa berusaha melatih diri..mendidik hati..melawan nafsu..untuk terus konsisten mengingati Allah.. mereka orang yang bermujahadah.. untuk lebih mengingati Allah berbanding lain... itulah yang menyebabkan mereka ini orang yang KUAT..

Orang yang kuat sebenarnya orang lemah bila berhadapan dengan Allah..

Mereka yang kuat adalah orang yang segera menyedari dosa dan kesalahannya.. malah segera  bertaubat mengakui kelemahannya di hadapan ALLAH.. kerana mereka meyakini diri sebagai hamba Allah Azzawajalla..


Dan ingatlah teman2.. insan yang mengakui.. pasrah dan berserah pada Allah atas kelemahannya..mereka inilah akan diperkukuhkan dan dipekasakan Nya.. bukan semata fizikalnya..tapi HATI nya yg penuh bercahaya dengan keimanan...

Di saat melihat aurat dan maksiat..walau pun dengan tidak sengaja..mereka segera beristigfar dan mengesali kesalahan itu..dan segera menyuci hati dari titik noda hitam..

Di saat terlanjur kata seperti kata-kata sinis, memperli, merendahkan, dan bercakap yang sia-sia..mereka segera menyedari dan berazam untuk tidak mengulangi nya..

walau kadang kala masih terulang.. biarlah andai itu berterusan..kerana kebaikan perlu diulang-ulang dan tidak mudah untuk mencapai kesempurnaan..ia satu perjalanan.. dan

Allah Yang Maha Penerima Taubat dan lagi Penyayang sentiasa tidak jemu menerima taubat hamba-hambanya...Patutkah kita jemu untuk bertaubat?


Ayuh kita perhati insan-insan ini disekeliling kita...

Sering diri ini merasa kagum..dengan kekuatan yang Allah berikan pada Hati-hati mereka.. perlindungan yang Allah berikan..

Dalam arus masyarakat hari ini yang berada dalam zaman kerosakan akhlak.. zina berleluasa..fesyen dosa bertahta di media..budaya hiburan diangkat sbg nilai komersial..nilai agama diperendahkan..

Namun..Mereka insan-insan yang sedikit ini terus bermujahadah mengharungi belantara moden yang penuh kebuasan material dan kebendaan..

Mereka bersabar dalam iman..pasrah dalam taqwa..dan me-yakini JANJI ALLAH.. me-yakini kehidupan akhirat..hari perhitungan..me-yakini syurga dan neraka.. sehingga dunia ini dilihat sebagai tempat persinggahan..akhirat tempat tinggal selamanya..

" Dunia dilihat sebagai alat..bukan matlamat...kerana matlamat mereka adalah kembali ke akhirat..yang kekal.."

Lihatlah insan-insan ini yang barangkali ada disekeliling kita...

“ Mereka lah ibarat Pedagang yang hanya menyinggah sebentar (dunia)..tidak mahu berlama..kerana hati merindu tempat asalnya.. "

" ibarat berjalan di atas jambatan yg lusuh..kaki segera melangkah dan tidak mahu berlama.. di fikiran pula sudah terbayang destinasi akhirnya..”


Wahai mujahidah...

Diri ini benar-benar mengagumi..teman-teman mujahidah (pejuang wanita) atau muslimah-muslimah di luar sana.. yang begitu akur dan taat dengan ketentuan Allah..mereka rela melabuhkan pakaiannya..mengikut syariat sebenar..daripada terlalai dengan desakan budaya fesyen yang mengundang murka..  


Mereka begitu rela sekali..menjaga kehormatan..tutur kata..dan memilih tidak berlebihan seperti berkata sia-sia..mengumpat..dan mengadu domba..

Walau mereka golongan kecil yang kuat ketaatannya.. namun mereka masih bersikap rendah hati...tidak mengasingkan diri..mampu melayan dan berbakti.. serta berbudi.. saling menghormati sesama manusia..khususnya bila bersama masyarakat..

Diri ini juga mengagumi kaum –kaum ibu yang kuat hatinya..rela mendidik anak-anak..walau dibebani kesibukan kerja..namun masih sempat mendidik anak-anaknya agar mengenali kitab Allah.. membetulkan sebutan anak-anaknya..dan mengajar anak-anaknya solat...malah solat bersama-sama..


Pada masa yang sama begitu menghormati si suami..menjaga kehormatan diri..melindungi aib kekurangan suami...menjaga aurat diri  dan pergaulan nya ketika di luar..kerana begitu yakin dan sedar...bahwa beliau isteri..dan juga hamba kepada Illahi..

Apakah mereka ini tidak punya kehendak seperti wanita biasa?

Ya, sudah pasti ada..keinginan untuk kelihatan cantik dan hebat.. namun dalam benak dan keyakinan mereka..mereka yakin bahwa mengikut peraturan Allah adalah satu kemuliaan dan perlindungan... jiwa mereka merasa tenang dan selamat.. selamat dari menghambakan diri dengan desakan manusia yang mengagungkan kebatilan..


Mereka memilih besederhana untuk kelihatan cantik..dan memberikan kecantikan sebenar pada yang Hak..yakni suami mereka kelak.. bahkan, 

" Mereka bukan sahaja selamat di sisi Allah..malah selamat dari mata manusia yang liar..dan mendapat penghormatan di mata muslim yang mukmin..."


Wahai mujahid..

Bahkan, diri ini juga amat mengagumi mu para mujahid (pejuang lelaki) yang bukan sahaja kuat fizikal untuk melindungi kaum hawa..malah kuat hati untuk melindungi Imannya.. begitu mereka ini berusaha merendahkan mata dari melihat kemungkaran..walau tidak mudah dalam masyarakat yang terdedah dgn pelbagai kelalaian.. 


Mujahid ini begitu rela memenuhi hak Allah.. menjaga solat jemaahnya.. berusaha mencari rezeki yang halal.. untuk diberikan buat keluarga tercinta..

Sesibuk mana urusan kerja..mereka berusaha untuk menjadi ayah yang baik di mata anak-anak..mereka tidak jemu menyempatkan diri untuk mendidik.. meluangkan masa bersama.. belajar untuk mengajar dan memimpin agama bagi ahli keluarganya.. melalui tazkirah dan usrah keluarga.. menyempatkan diri untuk makan bersama..memimpin doa dan mengimami solat.. serta turut mendidik anak-anak mengenal kitab Allah..

Malah mereka juga berusaha untuk menjadi suami yang baik di mata isteri.. memenuhi peranan berbanding menuntut hak.. mereka memberi nafkah dengan usaha mengikut kemampuannya.. melayani isteri dengan kata-kata yang lembut dan baik.. kadang kala tegas namun bijak bergurau senda.. melindungi isteri agar sentiasa menjaga hak sbg hamba Allah..


Dengan imannya..mereka tidak menuntut kecantikan kerana mungkin tidak kekal..tetapi mereka ini sentiasa mencari kecantikan isteri mereka..

Dan apabila dicari..mereka akan berjumpa..kerana kecantikan itu wujud  disepanjang kisah cinta mereka..

...a long the journey...

Ibarat menaikkan layang-layang..?

Untuk meninggikan dan menaikkan layang-layang..kita harus tahu ada faktor yang membantu layang-layang itu berjaya naik dengan tinggi..

Maka sudah tentu..layang-layang akan naik meninggi apabila ia ditarik melawan arah angin..dan tidak akan naik jika mengikut arah angin..

Begitulah kehidupan kita hari ini..untuk berada di puncak kemuliaan yang Allah akan berikan..yakni kebahagiaan dunia dan akhirat.. kita harus melawan arus yang banyak melalaikan dan merosakkan diri..


Kita harus berjaya mengatasi ujian kesusahan..kepayahan..dan keperitan yang sementara.. walau kadang-kadang perkara itu lah yang kita suka lakukan..ibarat manusia gemarkan hiburan.. dan yang paling digemari pula hiburan yang banyak pendedahan aurat.. menggiurkan..serta menangkat mesej cinta manusia..dan sebagainya..

Namun kuatkan kita untuk melawan arus? Kuatkah untuk memilih yang bukan digemari umum?

Pilihlah hiburan yang mendidik jiwa..yang membuatkan kita semakin mengingati Allah...dan sebenarnya..hiburan yang paling menghiburkan ialah kalam Allah yang diperdengarkan tentang janji syurga..gambaran nikmat syurga..yg tidak pernah terjangkau dek akal manusia betapa nikmatnya..

Bayangkan makanan ahli syurga yang bila mereka makan..akan mengenyangkan hingga terasa ke urat-urat seluruh badan dan bukan semata diperut..malah ahli syurga tidak mencerna najis..dan hanya merembeskan peluh...dan peluh itu pula mengeluarkan bau bauan yang begitu harum..SubhanaAllah..lihatlah nikmat yang berganda ganda...

Ayuh kita muhasabah diri..mencari kekuatan yang dahulunya hilang atau dipinggirkan.. 

Janganlah jadi manusia yang hidup diibaratkan hidup hidupan (kadang kala seperti haiwan) yakni makan, minum, rehat, tidur,kahwin..


Jadilah manusia yang hidup dengan BERTUJUAN..yakni tahu siapa diri sebenar..untuk apa dilahirkan ke dunia ini..dan ke mana kita akan pergi selepas ini..


Wallahua’lam