Tuesday, October 11, 2011

Merawat HATI ( sambungan ke 2)

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah wa syukrolillah.. marilah kita berterusan melafazkannya..agar hingga satu saat ia benar2 meresap ke dalam hati..menjadikan kita hamba yang sentiasa bersyukur atas segala nikmat yang Allah limpahkan sejak kita bangkit dari mati sementara (tidur) dan hidup untuk kembali mengabdikan diri kepada Allah serta menjalankan urusan hidup ini dengan sebaiknya..

Entry kali ini saya amat terpanggil untuk berkongsi sambungan edisi Merawat HATI yang lalu.

Barangkali perkongsian tentang mendidik hati dan jiwa ini tidak harus sekadar bersifat sementara dan bermusim..sedangkan realiti urusan mentarbiyah hati ini adalah satu perjalanan yang berlanjutan..

Kerana saya teringat mafhum sabda Nabi Saw yang mengingatkan kita bahawa hati ini berbolak balik / berubah ubah sifatnya..maka ada kalanya kita dapat mendidik hati ke arah yang positif yakni tenang dan bahagia..ada kala kita kecundang serta tewas dengan desakan –desakan yang mendorong kepada keresahan dan kegelisahan.

Inilah ibarat kapal yang berlayar di samudera yang tidak pula selalu tenang..ada kala kita dilanda ombak dan badai besar..ada kala sesudah badai.. gelora kembali tenang dan kita dapat menikmati kerlipan bintang-bintang lalu terkesima dengan keindahan bulan dilangit malam..

Usah jemu, kerana sekali lagi saya memperingatkan diri kita bahawa perjalanan merawat hati ini satu MUJAHADAH atau perjuangan dalam diri kita..bukanlah menentang musuh di luar sana..tetapi menentang apa yang ada dalam diri ini..

Berkesan atau masih Terkesan?

Entry kali ini saya ingin mengupas salah satu aspek yang mengekang untuk kita merawat hati dengan lebih berkesan..jadi bermakna dalam merawat hati ini boleh jadi “ tidak berkesan “ walau sudah kita usaha untuk mendidiknya..

Tidak berkesan boleh jadi apabila kita sudah berusaha untuk memaafkan si dia..sudah berusaha untuk meredhai..sudah berusaha untuk melupakan dia..sudah usaha untuk mencari pengganti..sudah usaha untuk mendekati Allah dan beralih kepada cinta NYA.. namun, hati masih terkesan dengan bila mana ada berita tentang dia..bila mana kita masih lagi terluka dengan apa sahaja yang berkaitan dengan si dia..walau hubungan sudah pun berakhir..

Sehingga ada waktunya kita sudah merasa letih dan lesu untuk dilukai..disakiti..dan kecewa lagi..percayalah di saat kita merasa letih dan keluh kesal terhadap luka itu..harga diri kita semakin merundum..rasa marah..kadang-kala menyalahkan diri yang tidak mampu..malah sehingga menyebabkan rasa putus dengan hidup...na’uzubillah..

Allah mendengar rintihan diri mu

Sahabat..di saat kita merasa letih dan lesu untuk dikecewakan dan terluka..itulah tanda Allah SWT semakin sayangkan dan mendengar rintihan kita..Allah ingin terus menerus menguji kita..adakah benar kita ingin mendekati Nya..adakah benar kita ingin mencari CINTA NYA..adakah benar kita tulus..namun begitu ramai yang kecundang sebelum sempat merasa dan bernafas dalam jiwa hamba yang dilamun cinta dengan Tuhannya..

Kecundang ini kerana apa?

Merawat HATI bermakna perlu mendidik HATI..tetapi tidak cukup sekadar mendidik hati dengan mengajarnya..mentarbiyah nya..melembutkannya..sekiranya elemen lain tidak diambil perhatian!!

Masih ingat firman Allah SWT tentang bahawasanya Allah tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka mengubah diri apa yang ada pada mereka sendiri??

“ Apa yang ada “ ini lah kata kunci merubah diri manusia..” Apa yang ada “ ini akan saya kupas sebagai elemen lain yang perlu difahami sebaiknya...

Apakah elemen lain itu? Hakikatnya dalam diri manusia ini ada 2 benda..satunya ialah jasad kita ( hardware) dan keduanya jiwa / ruh (software) kita.. sedang perbincangan merawat hati sebelum ini semunya menyentuh persoalan jiwa..iaitu aspek software..kerana dengan mendidik jiwa kita dapat merubah jasad kita..

Elemen Hati pula dipengaruhi oleh 3 perkara.. ;

AKAL – beri pengetahuan

HATI – beri kemahuan ke arah kebaikan

NAFSU – dorong kejahatan

Ketiga tiga inilah yang perlu diberi perhatian..ketiganya sentiasa berada dalam diri kita..yang menjadikan kita baik atau sebaliknya.. dan insyaALLAH saya ingin memfokuskan pada perihal NAFSU..

Itulah saya ingin katakan GAGAL melawan nafsu yang mendorong diri agar kita  mengalah.terus rasa kecewa..terus rasa gagal..terus rasa tidak berguna..sebagai punca usaha kita tidak berkesan..

NAFSU ini lah sebenar mengasut kita agar kita undur sebelum mengapai cinta ALLAH.. syaitan juga memain penasihat utama sentiasa mencocok nafsu sambil bergembira dengan kegagalan kita..

NAFSU inilah merupakan desakan dan dorongan yang mengajak kita kepada kegagalan.. di mana segala sifat mazmummah amat diseru oleh Nafsu..samada sifat riak, takbur, rendah diri, kekecewaan, sombong, suka keseronokkan, suka kelalaian, dan mengajak kepada segala perkara yang menjauhkan kita dari ALLAH..dan pada masa yang sama menjauhkan kita kepada HATI yang bersih dan baik..

Apa kaitan NAFSU dengan kegagalan untuk merawat HATI?

Kaitannya apabila kita gagal untuk SEDAR bahawa adanya nafsu dan sifat2 nafsu dalam diri yang mengekang untuk kita berubah..pada masa yang sama kita GAGAL MENGAWAL, menundukkan, menekan Nafsu kita agar ia tidak bangkit, me-liar dan mengawal diri.

Maka, apabila nafsu menjadi dominan..itulah yang dikatakan hati berbolak balik...kadang2 kita berjaya..kadang2 kembali gelisah dan terluka...

Bayangkan ketika kita sudah tenang dan damai dalam diri..tidak terlalu memikirkan si dia..kita sudah rasa tenang dengan solat kita..kita sudah damai dengan zikir kita..sudah merasa syahdu dengan ibadat2 lain..dan sudah rasa berlapang dada..tiba2 kita didatangi perasaan remuk bila melihat si dia..bila mendengar khabar beritanya..bila rakan2 menyoal tentang hubungan dahulu..dan pelbagai keadaan yang mendatangkan resah pada hati..

Itulah tanda NAFSU belum dilatih..Ya, Nafsu perlu dilatih..di kerah..di tekan..

Nafsu ini ibarat kuda liar..kuda yang liar apabila dia mengganas kita perlu latihnya agar menjadi jinak..bagaimana? dengan menyekat dari memberi makan..menambat di tiang..melatih dan bebankan dengan latihan berat..

Samalah melatih nafsu liar..kita perlu membebankan nafsu dengan kebaikan..amal ibadat..dengan solat..malah perkara kebaikan inilah yang tidak disukai nafsu..maka yang terseksa hanyalah nafsu..bukan hati..kita bebankan sehinggalah nafsu kita lemah..ingat..menjadikan ia LEMAH BUKAN HILANG / HAPUS..nafsu itu kurniaan ALLAH yang ada baiknya..jadi kita bukan hendak membuangnya..tetapi untuk mengawalnya..

Kenapa kita tidak boleh melepaskan si dia? Dan apa kaitan dengan nafsu?

Maaf saya ingin katakan..pandangan ini mungkin berbeza dan relative mengikut individu..ini sekadar pandangan dan pengalaman sendiri..

Baiklah, pertamanya kegagalan kita melepaskan si dia.. ramai menyatakan kerana kita sudah benar-benar sayang pada dia..

Ada juga memberi sebab kenangan bercinta dahulu amat bermakna..terlalu banyak pengorbanan..susah senang dihadapi bersama..5 tahun bersama..ada yang 8 tahun bersama..mustahil dapat saya lupakan..

Ada juga menyatakan saya sudah bulat hati pada nya..seolah2 dia yang impian pasangan saya..tidak mungkin saya dapat menyintai nya seperti orang lain..

Dan bermacam lagi alasan yang diberikan untuk membolehkan hatinya terus terikat dengan perasaan lama..yang akhirnya terperangkap dengan perasaan sendiri...sedangkan si dia terus hidup bahagia dan nampak ceria dengan urusannya..Ini pasti lebih melukakan bukan?

Sahabat..saya bukan pakar jiwa..apatah lagi pakar cinta..untuk mengenal siapa lebih ikhlas dalam percintaan atau tidak..sungguh, saya bukan orang yang layak...tetapi saya berani beri pandangan begini..

Pertamanya kita tidak melihat bahwa kesemua alasan ini terdorong oleh nafsu..

Bagaimana yang boleh katakan begitu..?? satu sahaja..kerana alasan2 ini mengekang kita untuk menyerahkan cinta kita sepenuhnya pada CINTA ALLAH..itulah yang nafsu inginkan... kita masih lagi bergantung harap pada cinta manusia..dan kita akan terus kecewa dan terluka..

Dan salah “ dua “ sebabnya ialah kita tidak benar2 merasa bahawa kita ini telah berDOSA dan melakukan kesalahan..Ya, bukankah dosa itu meresahkan..?? kita resah dalam memikirkan cinta lama yang kita anggap tulus dan suci hanya untuk di dia..makna kita resah untuk melepaskan dosa.. dan nafsu pula terus berhajat kita terus berada dalam dosa..

Tidak mampu melepaskan kerana masih sayang..bermakna masih berharapkan andai dapat  bersamanya..masih sayang dengan kisah percintaan dahulu..masih ingin dibelai dan dikasihi oleh si dia..tidakkah kita perasan ini semua satu dosa?? Maaf saya katakan..biarlah pahit tapi ia realiti kalau kita ingin mengenali wajah disebalik topeng nafsu diri kita..

Kenapa saya katakan dosa..??

Kerana pertamanya hubungan berkasih kasihan / couple sebelum dihalalkan oleh pernikahan adalah Haram di sisi Islam bermakna terlibat dengan dosa..apa lagi bermadu kasih..

Jadi apakah kenangan lalu itu? Bukankah kenangan itu mengimbau kita di saat berkasih sayang..ada waktu keluar bersama..makan bersama..bersiar-siar bersama (dating) ada kala menonton wayang bersama..ada yang melangkau hingga melibatkan sentuhan..berpegangan tangan..belai membelai..kalau tidak belaian sentuhan..belaian kata2..seperti pujuk memujuk..bermanja2 dengan nada..yang diniatkan untuk menunjukkan kasih sayang pada si dia sedangkan itu tidak halal selagi dia belum menjadi suami mahupun isteri kita..

Dan seandainya kita anggap masih menjaga..boleh kah kita mengawalnya? Alah bisa tegal biasa, kalau sudah alang2 memberi komitmen cinta mustahil kita tidak memberikan dan menunjukkan kasih sayang..ya, sering dalam memberi kasih sayang ini kita tergelincir..dimulut mengaku berkasih kerana Allah..tetapi praktisnya..tidaklah begitu..

Maka adakah ini yang kita selalu bimbang untuk kehilangannya? Adakah ini yang kita sering resah untuk tidak mendapatkannya lagi? Adakah kita bimbang untuk kehilangan perbuatan DOSA?

Sedangkan..Islam membawa panduan yang baik..sebagai muslim kita sudah jelas..bahawa Jodoh ini adalah urusan dan ketentuan Allah..kita sebagai manusia bersedia dan berusaha..tetapi ramai memilih dan menyimpang dan beranggapan bahawa bercinta dan mengenali sebelum kahwin sebagai usaha..

Mengenali tidak salah tetapi saling menjalin hubungan cinta bukanlah jalannya..

Lihatlah bagaimana sakitnya kita sekarang dengan hubungan ini kerana melanggar apa yang Islam anjurkan.. ??

Bagaimana Islam memandu umatnya untuk mencari jodoh dan mengenal jodoh insyaAllah saya akan kongsikan di entry lain..

Bagaimana melatih nafsu?

Pertamanya nafsu ini dalam diri kita..hanya kita sahaja boleh mengawalnya..dengan keimanan dan bantuan akal serta kekuatan hati yang dekat dengan PenciptaNya..dan Allah juga yang dapat membantu kita..

Pada pandangan saya..paling awal kita perlu benar2 mengakui dan membenci!!!

Kalau entry lalu saya menyatakan bahawa kita perlu memaafkan dan tidak membenci..namun kali ini saya ingin mengajak sahabat yang ingin merawat hati agar kita membenci...membenci DOSA..bukan membenci manusia atau si dia kerana apa berlaku sudah berlaku..tapi membenci dalam konteks ini ialah benci terhadap perbuatan dosa yang kita lakukan..harap dapat dibezakan..

Dalam dunia ini ada satu yang kita tidak boleh suka dan harus memusuhinya..iaitu SYAitan..dan Syaitan paling gemar dosa dan maksiat..maka, kita harus membenci segala yang dikaitkan dengan DOSA dan MAKSIAT dan SYAITAN..

Apakah maksud membenci DOSA?? Begini..nak atau tidak..susah atau senang..terang terangan atau bersembunyi.kita harus menanam dan MENGAKUI dalam diri bahawa kebanyakkan kehendak kita tentang hubungan lalu adalah satu DOSA..dan kita harus melatih diri untuk tidak menyukainya..walaupun dari sudut lain kita suka dan mahukannya..bukankah sudah jelas yang kita suka itu dosa dan nafsu??


Bermakna..kita harus MERASA BERDOSA apabila memikirkan kenangan lalu...sebaliknya bukanlah kita meratapi nya..bersedih dengannya..mengenangnya..

Kalau kita meratapi..bermakna kita suka dan mahukannya..dan kita mahu mengikut nafsu..dan mahukan DOSA..

Renungkan sejenak..

Bayangkan betapa banyak dosa-dosa yang telah kita lakukan dahulu..adakah sebanding dengan amalan kita? Solat kita? Sedekah kita? Bayangkan betapa banyak kita berpaling dari cinta ALLAH yang hakikatnya lebih SUCI..lalu memilih cinta nafsu dan bergelumang dengan dosa dan maksiat...

Sahabat..kalaulah di saat kita bercinta dahulu..lalu Allah tarik nyawa kita dan kematian menjemput kita..adakah hubungan itu dapat menyelamatkan kita? Menyelamatkan kita dari azab kubur dan azab Allah ketika diakhirat kelak?? Dapatkah hubungan itu menahan kita dari disiksa malaikat dalam kubur kelak?? Adakah hubungan itu boleh memberi syafaat buat kita? Dan paling menggetar hati...adakah kita benar2 yakin cinta kita itu dapat membawa ke syurga ALLAH? Tanyalah diri kalian...dengarlah apa hati kecil kalian berbicara..

Ya, kita harus merasa berdosa dengan perbuatan lalu..dan mohonlah pengampunan dari ALLAH..kerana ALLAH juga yang benar2 Maha Pengampun Dosa-dosa hambanya..walau diri mu menghadap ALLAH dengan memikul dosa sebesar dan seluas BUMI ini..ALLAH juga dapat mengampunkannnya andai kita tidak menyekutukannya (adaptasi hadis nabi)

Mohonlah keampunanNya disetiap sujud kita..di saat dahi yang dahulunya penuh keegoaan dan kesombongan dari melihat cinta ALLAH..dan hari ini kita telah sedar bahawa dahulu itu hanyalah keegoan kita terhadap kemaksiatan dan dosa..dan hari ini ALLAH masih memberi nyawa dan waktu krtikal kita dapat bernafas agar kembali pada Nya..kembali meraih cinta Nya..

Jika kita mampu mengekalkan keadaan ini..InsyaALLAH..kita akan berjaya melepaskan cinta lalu..kenangan lalu..walau pun sehebat mana layanan dan kebaikan si dia dahulu..walau semewah mana hadiah dari nya..walau seromantik mana kata-kata dan pujukannya..

Kerana andai semua itu DOSA..apakah masih bernilai untuk kita sekiranya kita mati kelak..atau kita sudah memikir untuk hidup lama?

Ingatlah, bahawa ucapan selamat panjang umur diwaktu hari jadi kita hanyalah satu angan-angan...kerana yang pastinya umur kita tidak bertambah tempohnya..malah semakin hampir kita kepada kematian.. maka mohonlah hidup yang diberkati..bukan hidup berpanjangan..

Latihan berterusan..

Untuk selebihnya bagaimana melatih NAFSU ialah dengan mengambil konsep tarbiyah dan didikan iman dalam Bulan RAMADHAN..Ya, hakikat Ramadan yang telah kita tinggalkan merupakan peluang paling berharga untuk kita menjinakkan nafsu dan melupakan si dia..kerana bulan taqwa itu sangat efisien dalam melatih diri dan menundukkan Nafsu..


Secara ringkas saya boleh katakan nafsu boleh dilatih seperti mana amalan di bulan Ramadan..perut adalah punca nafsu mengganas..tundukkanlah dengan berpuasa dan kurang makan.. perbanyakkan membaca Al Quran sekurang kurangnya sehari satu muka surat..kerana kalam Allah itu alat penyuci jiwa yang berkesan..dan amiklah masa membaca terjemahannya..dan saksikanlah ayat-ayat Allah yang berbicara pada kita sejak sekian lama..bila dibaca dengan hati..maka kita akan rasa mukjizatnya Al Quran ini..

Latih lah nafsu dengan perbanyak amal kebaikan..seperti sedekah..perbaiki solat ( cara perbaiki solat saya akan kupas akan datang kerana aspek ini penting kerana solat kepala segala ibadat), perbanyakkan memberi senyuman kepada orang..memberi salam..kerana memberi juga satu sedekah..boleh dikatakan lakukanlah apa sahaja yang baik..lakukan dengan berterusan tanpa jemu.. kurangkan hiburan yang melalaikan..mendengar lagu2 jiwang yang mengasyikkan..kerana itu tidak pun membantu kita..

Saya teringat kata-kata “ Buatlah kebaikan sehingga kamu merasa letih untuk melakukan kemaksiatan..” bermakna kita kena berterusan dalam melakukan kebaikan..hingga kita tidak pula sempat memikirkan tentang kemaksiatan nafsu dan dosa iaitu hal percintaan lalu..

Hingga akhirnya kita akan merasa bahwa HATI dan AKAL berilmu lah yang akan menguasai diri..dan inilah saat kita kembali kepada FITRAH sebenar manusia..iaitu suka dan cenderung kepada KEBAIKAN..

Apa yang membimbangkan?

Tiada yang lebih membimbangkan bila Allah SWT menegaskan dalam Quran ;

“ Sesungguhnya telah kami nyatakan dalam Quran ini bermacam contoh untuk manusia. Tetapi manusia itu amat banyak membantahnya..” (Al Kahfi: ayat 54)

Adakah kita termasuk orang-orang yang disebut “ membantah “ apa yang Allah peringatkan?
Allah juga menegaskan lagi..pada ayat lain..dan ini patut kita lebih bimbangkan..

“ Dan tidaklah ada yang lebih zalim daripada orang yang diberi ingat dengan ayat-ayat Tuhannya, lalu ia berpaling daripadanya dan lupa akan apa yang telah dilakukan oleh kedua tangannya sesungguhnya (disebabkan bawaan mereka yang buruk itu) Kami jadikan tutupan berlapis-lapis atas hati mereka, menghalang mereka daripada memahaminya, dan (Kami jadikan) pada telinga mereka penyumbat (yang menyebabkan mereka pekak). Dan jika engkau menyeru mereka kepada pertunjuk, maka dengan keadaan yang demikian, mereka tidak sekali-kali akan beroleh hidayah pertunjuk selama-lamanya.”(Al Kahfi: ayat 57)

Bimbanglah andai hati tidak langsung mahu menerima peringatan ini..dan keengganan itu disebabkan apa? Itulah yang ditegaskan Allah..di saat mata kita celik tapi hati kita buta dan tidak Nampak kebenaran...kita dapat mendengar..tp pekak dari mendengar kebenaran ini.. dan lebih rugi apabila kita terus tidak mendapat hidayah Allah..iaitu terus dalam keresahan jiwa selamanya..tiada ketenangan..tiada pedoman..apakah ini cinta yang kita ingin kan?

Sahabat, adakah sudah sedikit lembut di hati kita? Maka, saya ingin kongsikan sedikit lagi..Disamping Allah menegaskan hal ini..Allah terus mempamerkan sifat Nya yang Maha Pengasih...dalam ayat seterusnya Allah menjelaskan ;

“ Dan Tuhanmu Maha Pengampun, lagi melimpah-limpah rahmatNya. Jika Ia mahu menyeksa mereka (di dunia) disebabkan apa yang mereka telah usahakan, tentulah Ia akan menyegerakan azab itu menimpa mereka (tetapi Ia tidak berbuat demikian) bahkan ditentukan bagi mereka satu masa yang mereka tidak sekali-kali akan dapat sebarang tempat perlindungan, yang lain daripadanya. “ (Al Kahfi:ayat 58)

Lihatlah sahabat..betapa Allah memberi amaran..namun Allah tidak pula menafikan kasih Sayangnya..andai kita mahukan Al Huda..Petunjuk..dan Hidayah..kita perlu berusaha mendapatkannya...tunjukkanlah kesungguhan kita inginkan Hidayah Allah..

Alhamdulillah..sekadar ini sahaja perkongsian saya..sejujurnya saya juga belajar sesuatu..untuk menguatkan diri dan istiqamah untuk meraih cinta NYA..

 

 Biarlah aku sepi sendiri..asal tidak sepi dari Kasih ILLAHI..

Biar mereka tidak mengerti dan memahami..kerana mereka tidak akan tahu betapa di dalam hati ini merasa bahagia bila hampir dengan cinta HAKIKI..

Bahagia bila diri ini tenang.. sering ku yakini apabila insan mencintai Allah..pasti ALLAH akan menemukan insan lain yang turut mencintai NYA..dan dibiarkan mereka bercinta hingga ke syurga...


Wallahu’alam