Thursday, June 2, 2011

IDEA


Assalamualaikum & Salam Blogger

IDEA membangunkan BLOG sendiri dah berzaman dalam Kotak FIKIRAN saya terutamanya waktu sedang berkuliah di UPM ( tahun 2 ). Namun, ada satu jenis " kawan " yang namanya IDEA ini belum cukup kuat untuk menggerakkan tangan saya,  belum cukup bertenaga untuk mendorong saya merealisasikannya. Bertahun terperap dan diperam sehingga cukup masamnya bak jeruk mangga. 

Namun baru-baru ni, ada " kawan " saya yang kedua namanya HATI yang tiba-tiba mencuit perasaan saya sehingga saya tersedar bahawa inilah waktu yang sesuai walau dah agak lambat. HATI ini yang membangkitkan satu perasaan NAK, MAHU, SEDAR..kalau monolognya " Hishhh...tak boleh jadi ni..jelous dengan member yang ada Blog..betapa banyaknya SAHAM AKHIRAT kalau dapat kongsi perkara baik dengan orang, lagi lah kalau perkara tu beri kebaikan pada orang lain.."
haa..betapa membuak-buaknya perasaan tu..hehehe

Akhirnya ada juga " kawan " sorang ni yang namanya Mr. DO IT! yang memastikan tangan saya, kaki, jari dan keseluruhan anggota yang sepatutnya terlibat memulakan operasi membuat Blog. Fuhh...lihatlah ketiga-tiga kawan IDEA, HATI, dan DO IT beradu peranan membantu saya.

Inilah yang selalu kita lupa...dalam melakukan sesuatu..

  1.  IDEA ..yang sentiasa dalam fikiran..
  2. HATI..yang membangkitkan kesedaran...perasaan..
  3. TINDAKAN...yang melakukan...merealisasikan...

contohnya...perlakuan yang baik atau perkara BERMORAL seperti " satu hari ternampak sampah bersepah di hadapan rumah "  Apa yang berlaku dalam diri kita...mula2 Otak kenalah FIKIR apa sebaiknya perlu dilakukan dengan sampah tu, apa kesan pada diri dan orang lain,HAA TAPI.....tidak cukup FIKIR.. sekiranya tidak ada PERASAAN semacam bimbang, sedih, marah, terkilan terhadap kekotoran tu....dan sebenarnya tidak cukup sekadar FIKIR dan ada PERASAAN je...kerana di sinilah peranan TANGAN yang akan melakukan sesuatu..yang mana membersihkan kekotoran sampah tersebut... 


:: FORMULA ::

FIKIR tanpa BERTINDAK = CAKAP KOSONG
BERTINDAK tanpa FIKIR = MELULU
BERTINDAK + PERASAAN tanpa FIKIR = TAK RASIONAL /EMOSIONAL
FIKIR + BERTINDAK tanpa PERASAAN = KURANG MESRA2 / SKEMA JER 

kesimpulannya... perlulah ada FIKIRAN, PERASAAN dan TINDAKAN..seimbang adalah lebih baik..

renung2 kan.. [^_^]