Sunday, September 18, 2011

Mencari Al Huda

Bismillahirahmanirahim..

Terjaga ku dari lamunan dikerajaan Allah ini..
Membuatku  terus ingin mensyukuri sesaat sedetik waktu yg masih boleh dinikmati..
Untuk masih bernyawa..
Allah benar2 maha pengasih dan penyayang..
Membenarkan diri ini untuk mendekati Nya lagi dan lagi..
Kerana Setiap dekit nafas berhembus..itulah kiraan umur ku..
Bila sampai waktu..aku pasti akan kembali kepada Nya..

Lama agaknya tak menulis..itulah orang kata memulakan memang mudah berbanding mengekalkan..
tapi bukan bmakna blog ni akan terus menyepi.. ibarat hidup segan mati tak mahu..hehe
INSYAALLAH..ada kesempatan saya akan terus menulis..kerana itu juga ibadah yg Allah akan hitung di akhirat kelak..jadi saya dah berniat nak menulis perkara yg baik untuk diri dan org lain sahaja..setuju??


Mencari Al Huda :


Tiba2 saya terfikir untuk menulis tentang ni..maybe kerana inilah yang berlaku dalam jiwa ku sejak 4 5 bulan kebelakangan ini..mungkin atas asbab itulah sy jarang ber mood nak menulis..hehe (mencari alasan)
Terfikir nak guna perkataan Al Huda kerana seorang kawan pernah meletakkan perkataan ni di status facebook..oleh kerana sya agak jahil saya search lah makna..rupanya Al Huda ialah Pentunjuk..dah tau tapi hati masih rasa tak puas..sy bukak Al Quran dan berjumpa ayat yang Allah gunakan..


"Allah berfirman : Dialah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa pertunjuk dan ugama yang benar (ugama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala ugama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya "

Al Huda atau Petunjuk ini para Ulama' Tafsir menyatakan ia adalah nama lain bagi Al Quran Kalamullah.. So bercerita tentang pentunjuk..saya percaya secara semula jadi kita as a human being akan sentiasa mahukan petunjuk..tak caye? sebagai contoh..bila datangnya susah..tak cukup duit..kita akan kata dalam hati.. " Ya Allah..mcmne nak buat ni..duit tak cukup nak bayar tol...adus.." ..kadang2 bila si isteri terasa hati dengan sikap selamber suami nya..isteri akan bermonolog... " Hai...mcmne nak buat ngn laki aku ni...ckp byk dia kata bebel..aku diam..dia kata aku ni boring.. " so, samada pengharapan kita terhadap petunjuk tu memang fitrah ada dalam diri..samada islam atau bukan islam..samada pengharapan itu pada diluahkan atau tidak..samada pengharapan itu terhadap orang ataupun Tuhan.. setiap kata2 itu adalah keinginan manusia untuk mengharapkan petunjuk dari Yang lebih berkuasa..

Sempurna nya Islam agama akhir zaman ini yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW adalah sangat luar biasa..kerana ia selaras dengan fitrah dan kebenaran..manusia memang ada kepercayaan kepada sesuatu yang supernatural..sbb tu budak2 suka giler ngn cerita superman..spiderman..otromen..senang kata apa yang menampakkan kuasa luar biasa ini mudah dipercayai oleh manusia..itulah fitrah kita manusia yang sebenarnya Allah jadikan ruang untuk mentauhidkan Allah..untuk beriman dan percaya perkara ghaib..itu kesemua rukun iman yang kita fahami...Percaya pada Allah..Malaikat..dan lain2..(tolong sambung dalam hati ya..)

Berbalik pada saya..pencarian Al Huda dalam diri saya bukan mudah..Ia semacam berperang dengan musuh...kenapa sya kata ka begitu? kerana pencarian Al Huda mempunyai banyak musuh yang akan menghalang...itulah yang disebut dalam Al Quran : 

Sesungguhnya nafsu (amarah) itu selalu menyuruh kepada kejahatan , kecuali nafsu yang dirahmati Tuhanku, sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun dan Maha Mengasihani." ( Surah Yusuf 12:35)


Mencari Al Huda ibarat macam berperang dengan Nafsu..(nafsu bukan nama orang tau) tetapi kehendak jahat dalam diri kita..dan yang lebih menjadikan peperangan ini dasyat apabila nafsu mendapat sokongan dari mahluk yang sgt bijak dan berinovasi dalam menyesatkan manusia..itulah SYAITAN...hurm..inilah golongan profesional lagi pakar menyesatkan manusia..mana kan tidak?? mereka sudah berpengalaman menggoda manusia sejak dari zaman Nabi Adam a.s hinggalah ke hari ini...

Bentuk Al Huda : 


Al Huda dalam konteks pencarian diri saya tidaklah sehebat perjuangan para salafus soleh dan ahli sufi..namun, apa yang saya harapkan ialah..untuk menjadi akrab dengan Allah...merasakan Allah benar2 melihat...bukan sekadar tahu Allah melihat..tetapi rasa... paling mudahnya..saya ingin Allah berikan taufik..dan hidayahnya..agar saya kekal dengan rasa kehambaan (jauh dari kesombongan)...dan saya ingin sekali menjadikan Cinta Allah paling agung dari segalanya..dan kerinduan pada Nabi Muhammad..mengatasi apa sahaja di dunia ini...

Kehendak ini kalau sekali baca macamlah seolah-olah terlalu sempurna untuk insan yang biasa dan semuda saya..orang muda ini masih punya waktu..cubalah relax sikit...yang penting ko solat..buat baik..nakal2 remaja tu biasa la..islam kan mudah.. hurm...eh eh eh eh.. bukankah mati itu tidak ada meletakkan syarat umur...bukankah syariat itu ditaklifkan ke atas mereka yang mukalaf...bukan ke di kiri dan kanan kita ini ada malaikat yang sntiasa mencatat kebaikan dan keburukan walau sekecil zarah sekali pun...dan bukan ke hakikat hidup dan bernyawa di dunia ini semata2 untuk hidup selamanya di akhirat? dan paling penting bentuk kehidupan mcmne yyang kita nak selepas kita kembali kepada Allah nanti? semua ditentukan ketika kita hidup..tak kira lah mencecah 100 tahun ke..80 tahun ke..60 tahun ke..hatta umur 25 tahun ke ( umur aku).. itulah kata Para Sufi... " Ad Dunya Mazroatul Akhirah.." Dunia ini ladang buat akhirat... masa hidup inilah kita bercucuk tanam (beramal) dan diakhirat kelak lah kita akan menuai hasilnya (ganjaran)..

tetapi kata Allah...

" dan demi sesungguhnya!! Kami telah berulang kali menyebarkan al Quran di antara mereka supaya mereka berfikir . kebanyakkan manusia itu tetap kufur.." (Al Furqan 25:50)

tepuk dada tanya lah iman kita...di mana kedudukan kita di sisi Allah? (ini peringatan untuk diriku..)

Pipih tak dtg melayang..bulat tak dtg bergolek :

Itulah Al Huda...bagaimana saya mampu beroleh Al Huda kalau sekadar berharap dan terus berharap...berharap itu tidak ckup dihati sahabat2...Dalam kuliah ramadan yang lepas..saya berkesempatan duduk mengamati bait2 kata pak ustaz..

" bahawa Berusahalah tuan2...di bulan ramadan ini agar Allah memberikan kita TAUFIQ...InsyaAllah bila hari ini bila tuan2 merasa terpanggil...merasa bersungguh..untuk dtg solat terawih..datang solat isya berjemaah..rasa bersalah kalau tidak berpuasa..rasa ralat kalau tidak ada sedekah siang td..itulah tanda Allah sudah pun memberikan taufiq kepada kita..itulah nikmat yang Allah beri kepada kita untuk tersedar.. dan kembali rasa kehambaan pada Nya..tapi itu tak cukup...berusahalah kita dengan bersungguh2...agar Allah mengurniakan HIDAYAH...dan hanya dengan hidayah sahaja dapat membuatkan kita kekal untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa... "

apa yang saya faham..taufik ini sbg permulaan dan pencetus..ia boleh berbolak balik..ibarat ombak..yang tidak selalu tenang...kadang naik dan turun...dan kita perlukan Hidayah...untuk benar2 buat kita konsisten beramal dan merasa kehambaan tu..

Pokok Pangkalnya...untuk mendapat AL huda = Mencari taufiq dan Hidayah dari Allah...

Apa usahanya?? itulah yang hakikat kehidupan manusia...iaitu Mujahadah...kerana kita ini memang seorang mujahid..sentiasa berjuang untuk melawan goadaan dunia...!!! hiburan la...kelapangan la..kesronokkan la..sehingga melalaikan kita untuk mengingati Allah..bukan salah berhibur..bak kata raihan.. " berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah..hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah... " ( tulis sambil nyanyi...hehe)

Ini antara ringkasan cara yang saya terfikir dan saya baca bagaimana untuk mencari Al Huda... Sebelum tu..Pencarian Al Huda memerlukan satu proses yang diberi nama Tazkiyatun nafs..atau penyucian Jiwa..

so bila jiwa, qalbu, hati kita sudah digosok..dibuang karat dan kekotoran..insyAllah..mudah Al Huda akan masuk ke dalam jiwa...

caranya tuan2 ..( sila catat atau hafal atau hayati..) p/s mcm nk tulis resepi masak plak.. =)


  1. muhasabah ( penilaian diri. self assesment, self check)
  2. Taubat Nasuha
  3. Pecutan Terakhir
  4. hidup bersyariat
  5. Hasanah Dunia dan Hasanah Akhirat
  6. carilah Jannatul Ajilah
setakat ini saya hanya letakkan 6..tetapi percayalah kata2 ini.. 

" hendak seribu daya..bersungguh seribu usaha..bertekad sejuta cara.. "

Islam memberikan terlalu banyak cara untuk kita kembali mendekati Allah..cuma ilmu saya je terbatas..insyaAllah saya akan tambah dari semasa ke semasa...

Muhasabah :

Ini kira macam kita cuba untuk menilai diri semula..bukan nilai kita ni anak yg baik atau tak..pekerja yg baik ke tak..bukan juga menilai kita ni pandai or bodoh..apa lagi menilai kita ni hensem or cute atau tidak...tetapi ini penilaian kita dari sisi Allah..adakah kita benar2 sudah berperanan sbg hambanya? adakah kita benar menjaga Hak Allah..? adakah kita benar mencintai Allah melebihi segalanya di dunia ini...melebihi ibubapa, keluarga, anak2..suami..isteri kita..kawan kita..apa lagi pakwe or makwe kita..kalau kebanyakkan soalan itu tidak atau sikit2....anda pn boleh tahu macam ne nak nilai kan...kalau kita cinta..sayang..pada seseorang tu..sudah tentu kesetiaan kita..komitmen kita sgt tinggi pada nya kan...

apa yang penting dengan menilai ini...kita dapat menginsafi diri kita..dan menundukkan kesombongan kita..dan sedar bahawa kita masih jauh dari Allah..sedangkan Allah itu sangat hampir dengan kita..patut ke?

Taubat  nasuha :

Sedar sahaja tidak cukup..biasanya kalau kita sudah sedar ia akan berentetan dengan rasa nak minta maaf..mcm kalau kita buat salah dengan kawan kita..mesti kalau dia depan mata kita terus sahaja ingin memohon maaf pada nya..begitu juga lah usaha mencari Al Huda..

Beza kita tak mampu melihat Allah..tetapi kita percaya dan rasa yg Allah itu sangat hampir..untuk melihat kita..mendengar sgala luahan hati kita...dan tahu isi dan rintihan bersalah dalam hati kita..

Mohon lah keampunan Allah..kerana Allah sangat Maha Pengampun..Hatta dibentangkan kepada Allah Dosa kita seluas bumi sekalipun..kalau kita tidak menyekutukan Allah dan memohon ampun..pasti Allah akan ampunkan semua dosa2 kita.. (saya adapatasi hadis nabi tentang kepentingan ber istigfar )

Syarat untuk Allah menerima taubat ialah ; ( saya rujuk Indahnya Hidup Bersyariat oleh Dato Ismail Kamus dan kuliah ramadan yg lalu)
  1. menyesali terhadap perbuatan dosa yang lalu
  2. melahirkan dan menanam perasaan benci terhadap perbuatan tu
  3. berazam untuk tidak mengulanginya lagi
then buatlah solat Sunat taubat..disujud terakhir mohon lah pengampunan...moga Allah menerimanya..dan insyAllah..jiwa kita akan tenang dan tenteram...kerana satu titik hitam sudah dibuang dari hati kita..

Pecutan terakhir :

saya gunakan istilah ini kerana beranggapan bahawa tiada satu pun anak adam dalam dunia ini tahu bila akan saat kematian Nya..hanya Allah sahaja yg maha mengetahui..oleh sbb itu selepas kita btol btaubat..kita kena terus memecut...dengan beranggapan inilah saat akhir untuk aku memperbaiki diri...jangan berlengah..berlapang lapang atau relaks..santai2.. sesuai dengan sabda Nabi Muhammad SAW yang menjelaskan " beramalah seperti esok kita akan pergi (mati), dan bekerjalah seperti akan hidup selamanya.."

memecut ini maksudnya bersegera melakukan kebaikan... (solat jgn tinggal, solat berjemaah, buat amalan sunat, banyakkan sedekah (insyaAllah nanti nk share tentang kuasa sedekah), banyakkan berdoa, bangun malam, bertahajud, berpuasa sunat, berbuat baik pada org, elakkan buat, cakap perkara sia2, jauhi maksiat, atau tinggalkan maksiat, dan lain2)

walau kadang2 kita rasa malas, jemu, letih...itulah mujahadah..kita kena lawan..insyaALLah Allah akan bantu kita..


Ok, rasanya dah cukup panjang ni...belum tentu ada yang akan membaca sepanjang ini...walau bukan tatapan org..tp cukup lah ia menjadi tatapan saya sbg satu peringatan..untuk cara yg lain saya akan tulis dalam post yg lain ye..insyaAllah...moga kita dalam perlindungan Allah selalu..

Tuhan ku..inilah mujahadah ku pada Mu
Berjuang bukan mudah..
tetapi Kehadiran Mu disisi menggelapkan segala kepahitan..
menerangkan ketenangan..
Sungguh benar amalan ku tidak setanding Nikmat Mu Ya Rabb
Syukurku tidak setaraf hadiah kurniaan Mu selama ini..
Hanya pengharapan Ku ialah RAHMAT mu Ya Rabb..
Rahmatilah dari..Redha akan daku sbg Hamba Mu...


wallahualam~