Saturday, December 17, 2011

TUJUAN HIDUP

Assalamu'alaikum wbt

Alhamdulillah Segala Pujian yang Tertinggi ke hadrat Allah Ta’ala di atas keizinanNya untuk kita bertemu dalam ruangan blog ini sekali lagi.

Barangkali ada teman-teman pembaca diluar sana yang secara kebetulan terbuka dan terbaca ruangan blog ini. Ada juga yang mungkin menjengah blog ini kerana sudah mengenali saya sebagai teman di UPM dahulu. Atau barangkali ada yang “ saje-saje “ menghabiskan masa yang ada untuk melewati ruangan blog ini sementara menunggu untuk melakukan kerja-kerja yang lain.

Teman-teman, walau apa pun keadaan itu.. Percayalah bahawa tiada kebetulan dalam hidup ini.. kebetulan itu hanyalah pada sisi manusia sahaja.

Namun, di sisi Allah SWT semua yang berlaku adalah mengikut “ Perancangan dan Pelaksanaan “ Allah iaitu Qadak dan Qadar Nya.

Maka, sudah pasti apabila kita bertemu diruangan ilmu ini membuktikan bahawa Allah SWT berkehendakkan kebaikan pada diri kita.dan Allah ingin terus mengizinkan kita mendekati Nya.. InsyaAllah..

Hakikatnya apa sahaja kebaikan yang kita lakukan tidak akan berlaku sama sekali melainkan dengan Kehendak Allah SWT. Apatah lagi untuk meninggalkan kemaksiatan dan dosa.

Justeru, menjadi kewajiban kita sebagai hamba yang dicipta untuk berdoa kepada Allah SWT agar terus sentiasa diberi keizinan berada dalam Bi’ah yang Solehah atau Suasana yang baik hingga kita kembali kepada Nya. InsyaAllah..

Kali ini saya ingin berkongsi tentang perkara asas dalam hidup seorang manusia..iaitu TUJUAN HIDUP


Asas perihal ini pastinya kita lihat seperti isu biasa-biasa sahaja. Namun, hakikatnya soalan asas ini lah yang menentukan CARA HIDUP dan PENGAKHIRAN HIDUP seorang manusia.

Kenapa isu tujuan hidup ini mesti diambil kira?

Mudah sahaja, kerana persoalan ini adalah asas penting yang menjadikan kita samada Manusia atau Sebaliknya..Bahkan tidak ketelaluan kalau kita tanyakan..

“ Mereka yang tidak berjumpa dan mengerti tujuan hidup.. Apakah dia layak untuk hidup? “

Kegagalan kita tahu tujuan hidup ini menyebabkan kita ibarat orang berjalan tanpa destinasi sehingga akhirnya kita letih dan lesu di sepanjang perjalanan. Analogi mudah untuk kita renungkan..

“ Satu hari kita kehilangan barang di dalam bilik, lalu kita beritahu kepada rakan sebilik bahwa kita kehilangan barang yang sangat penting. Lalu rakan kita pun sudi untuk membantu mencari barang tersebut. Dan ditunjukkan kepada kita.. “ Barang ini kah?”  Kita katakan “ bukan...”  Rakan kita bertanya lagi..” barang ini kah? “  Kita masih menjawab ”  bukan... “ Akhirnya sudah letih mencari..baru rakan kita bertanya..apa barangnya, bagaimana rupanya, apa warna nya? Namun, kita hanya berkata “ ala..baranglah..”. Kita tidak dapat menjelaskan rupa bentuk, dan apakah barang yang nak cari. Habis kebingungan rakan kita memikirkan bagaimana untuk membantu.. “

Apakah kita akan berjumpa?? Logiknya, Sudah tentu sampai bila-bila pun kita tidak akan berjumpa.. kerana kita mencari sesuatu yang kita tahu dan tidak pasti..

Begitulah hidup ini..andai kita tidak tidak tahu apa tujuan..atau tidak tahu apa yang kita ingin dapat..sudah tentu kita tidak akan berjumpa..lebih malang, kita berusaha bersungguh-sungguh untuk mencari..tetapi tidak berjumpa..lalu kita letih.. kita mencari lagi..tidak juga berjumpa..lalu kita putus asa...

Jangan terkejut, kerana begitu ramai diluar sana yang banyak membunuh diri kerana tidak berjumpa makna hidup kerana disebabkan mereka tidak tahu tujuan hidupnya..oleh kerana tidak beroleh.akhirnya diri merasa hidup ini sia-sia dan tidak ada nilai..maka sudah tentu nyawanya berakhir dengan sia-sia..

Eh, kenapa pula tidak tahu tujuan hidup?

Ya, barang kali ramai juga diluar sana yang seolah-oleh sudah tahu tujuan hidupnya apa..apa yang ingin dicapai dalam hidup..senang kata..masing-masing sudah pasti ada IMPIAN HIDUP..yang sejak dibangku sekolah sudah didedahkan matlamat hidup kita dan bagaimana ingin mencapainya..

Namun... apakah kita yakin tujuan hidup kita itu tepat? Benar? Dan betul? 

Realiti diluar sana ramai yang seolah-oleh berjumpa tujuan hidup..dan mengejar tujuan hidup itu..namun di kemuncak tujuan itu mereka kecundang..

Pernahkah kita melihat teman-teman kita.. dalam urusan hidupnya..mengeluh " eh, betulkan apa yang aku buat ni? "... "betul ke, Ini ke yang aku nak selama ni?"

Begitu ramai jutawan..pemilik aset berbilion dollar..yang memiliki semua kesenangan fizikal..namun, akhirnya hidup berakhir di dalam jel kerana kes terlibat dengan salah guna dadah..dan ada juga berakhir di hospital sakit mental..

Begitu ramai artis popular..selebriti..yang ternama..yang menjadi Ikon kepada anak muda..namun hidupnya berakhir dengan ketagihan arak..juga menjadi hamba dadah..ada juga yang membunuh diri..

Begitu ramai pemimpin politik dunia..yang sudah memilik jawatan..pengaruh.. akhirnya tersungkur..kerana konspirasi..masalah rumah tangga..skandal seks..dan ada juga terlibat kes bunuh diri...

Begitu ramai orang yang bijak pandai..genius..memilik kelayakan tinggi..namun, hidup mereka juga berakhir dengan kerosakan..terlibat dengan pelacuran.. keruntuhan moral..dan sebagainya..

Apakah mereka ini tidak mempunyai tujuan? Malah, tujuan hidupnya seperti sudah diperolehi dan boleh dikatakan hebat dimata dunia.. mereka seolah-olah sudah memilik segalanya..harta.. nama.. kekayaan.. pengaruh..seolah hidup sudah lengkap..

Namun, kehidupan mereka berakhir dengan tragis..dan kesudahannya amat menyedihkan..

Agaknya berapa ramai antara kita yang berkeinginan seperti ini pada asalnya..?? berapa ramai antara kita memilih jalan yang berdestinasikan serupa seperti mereka??

Ingin hidup senang, rumah besar, kereta mewah, ingin cantik, ingin popular, ingin disanjung, ingin menjadi orang penting, ingin memimpin dunia, dan sebagainya..

Kalaulah kita menafikan bahawa kita tidak berkehendak tujuan hidup sebegitu..cubalah kita muhasabah.. apakah cara hidup seharian kita seolah-oleh mahukan tujuan hidup itu?

Cara hidup yang bagaimana?

Bukankah kita sering mementingkan penampilan diri...kecantikan..fesyen..demi ingin dilihat cantik..hingga tidak hirau aurat kita bagaimana..

Bukankah kita sering bermati matian untuk beroleh segulung ijazah kelas pertama..beroleh kerja yang hebat..gaji yang lumayan.. agar tidak dipandang rendah orang orang lain.. hingga solat sering dilewat-lewatkan..

Bukankah Kita sering berhempas pulas..membanting kudrat.. mencari duit..kerja overtime..keluar pagi balik malam.. demi untuk beroleh kesenangan hidup.. sedangkan zakat dan sedekah tidak menjadi keutamaan..

Bukankah sering dalam urusan kerja kita sebolehnya mahu mendapat pengiktirafan masyarakat? Di beri anugerah..disanjung..dan dinilai baik? hingga terlupa bagaimana penilaian Allah terhadap diri kita..

Paling mudah..boleh dirumuskan..cara hidup kita menumpukan kepada 5 pakej hidup kita..iaitu mendapat makanan, minuman, rehat/tidur, kerja, kahwin..

Maka, jelas bahawa mereka [golongan diatas] masih tidak berjumpa tujuan hidup masing-masing.. seolah-olah mereka merasakan hidup tidak bermakna dan patut diakhiri dengan begitu..seolah-oleh kemuncak pencapaian mereka tidak bernilai sama sekali...


Apakah yang Allah SWT firmankan buat mereka yang bertujuankan hidup seperti ini?

“ Dan sesunguhnya kami jadikan untuk (isi) Neraka Jahannam kebanyakkan daripada Jin dan Manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya, dan mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya, dan mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya, mereka itu seperti BINATANG TERNAK, bahkan lebih sesat lagi, mereka itulah orang yang lalai.”

[surah Al-‘Araf:179]

(Nauzubillah..Allah jauhkanlah kami dari hinaan Mu.. kami lemah dan hina..tiada pergantungan dan kemuliaan melainkan pada Mu Ya Rabb..)

Andai kita hidup untuk mengejar dan memenuhi keperluan fisiologi dan fizikal seperti makan minum..tuntuan seks..rehat..kawan.. Apakah bezanya kita dengan haiwan ternak [lembu, kambing] yang apabila dilepaskan dari kandang..hanya memikirkan nak cari  makan..mencari minum, mencari pasangan berkelamin dan rehat2 sahaja..

Andai hidup kita ini untuk mengejar dan ingin disanjung, ternama dan popular..apakah beza kita dengan pokok kayu dan tumbuhan di hutan.. atau burung merak yang mengembangkan bulunya? Pokok di hutan hanya memikirkan untuk meninggikan pucuk tanpa mengambil kira pokok disebelahnya..siapa kuat dia dapat.. inilah sifat individualistik..yang dapat kita lihat dalam hidup masyarakat moden kini..

Andai hidup ini bertujuan untuk mengejar pangkat dan kuasa..kedudukan? apakah bezanya kita dengan kehidupan dirimba..jika binatang buas mencakar, merobek, mengigit dengan kuku dan taring untuk berkuasa di hutan..manusia pula menggunakan wang, kuasa, undang-undang, wanita, sekatan untuk menindas orang dan naik ke atas melebihi mereka yang dibawah..

Menjawab persoalan Tujuan hidup?

Hakikatnya..kita manusia adalah hamba yang diciptakan..sudah tentu kita tidak akan tahu kenapa kita diciptakan.. Bak kata Ustaz Pahrol..tidak ada seorang manusia pun yang mengisi borang untuk lahir ke dunia ini..

Kita dipilih Allah SWT atas kasih sayang Nya..dengan sifat Ar Rahim.. lalu kita dihadirkan ke dunia ini melalui Rahim seorang wanita..Mulianya wanita kerana memiliki rahim.. Sifat Kasih Allah disalurkan melalui ibu..

Ya, kita tidak minta dilahirkan..tetapi hari ini sudah hampir 25 tahun kita hidup tanpa memikirkan kenapa kita dihidupkan...

Maka, sudah tentu kita harus merujuk soalan “ kenapa kita dihidupkan”  kepada Pencipta kita..iaitu Allah SWT..

Maka, persoalan tujuan hidup ini Allah sudah menjawabnya dalam Al Quran..

Pertamanya kita harus menyedari bahawa kehadiran kita hidup di dunia ini tidaklah sia-sia..dan kita akan PASTI kembali kepada Allah SWT... Firman Allah :

 Maka adakah patut kamu menyangka bahawa Kami hanya menciptakan kamu sia-sia sahaja?  Dan kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? [Al Mukminun: 115]

Maka, jawapan Allah kepada persoalan apakah tujuan kita hidup telah dijelaskan dengan sejelas-jelasnya..

  Dan Aku tidak menciptakan Jin dan Manusia melainkan untuk menyembah (beribadat) kepada Ku”  [Surah Al-Zariyat:56]

Maha Suci Allah...inilah jawapan asas kepada persoalan hidup kita..Hidup kita untuk menjadi HAMBA ALLAH.. tidak ada tujuan lain.. Andai selama ini kita hanya beranggapan kita hidup untuk dapat kesenangan..dapat kerja..dapat isteri..dapat suami..jadi orang yang berguna... maka, itu bukanlah tujuan sebenar...

KITA ADALAH HAMBA ALLAH...DIHIDUPKAN UNTUK MENYEMBAH (BERIBADAT) KEPADA ALLAH SWT..


Penafian kita terhadap Tujuan ini..??

Percayalah..keengganan kita terhadap tujuan ini hanya menyebabkan kerugian kepada diri kita sendiri..Semakin kita menjauhi tujuan ini..kita akan semakin menderita.. kita akan jauh dari makna kehidupan.. lebih malang, kita akan jauh dari erti kebahagiaan...

Mungkin kita memiliki harta, kemewahan, dan kesenangan..tetapi jauh dari ketenangan..dan kelapangan jiwa..

Mungkin kita memiliki nama dan pangkat..tetapi nama dan pangkat tidak akan berguna apabila kita sudah berada dalam liang kubur kelak..

Percayalah..apabila kita jauh dari tujuan hidup ini..kita telah menipu diri sendiri..kita telah mengkhianati fitrah diri kita..

Ingatlah..manusia ini terdiri daripada 2 unsur.. iaitu tubuh fizikal yang berasal dari tanah..dan keduanya ruh yang ditiupkan oleh Malaikat dengan Perintah Allah SWT..

Hakikat manusia itu bukan pada tubuh / fisiologi kerana ia akan binasa di makan tanah...akan tetapi hakikat manusia yang akan kekal dan terus mengembara dari alam dunia ke alam Barzah..kemudian alam masyar dan akhirat..adalah pada ruh..dan hati yang dekat pada Allah SWT..di situlah letak nya Iman..


Perbetulkan tujuan hidup dan Cara hidup..

Mereka yang menyedari hakikat tujuan hidup ini..menjadi kewajipan mereka untuk berhijrah niat dan jalan kita dalam hidup ..

Mari kita menyelaraskan semula tujuan hidup kita..dengan semata-mata untuk beribadat kepada Allah SWT..tidak ada tujuan lain..keyakinan ini tidak hanya pada kata-kata..Ini persoalan keimanan..maka, Iman bukan semata pada Lisan..tetapi ia terletak pada RASA...di hati nurani..

Kita benar-benar meyakini bahawa Allah SWT yang menjadikan kita..meyakini kita hidup ini semata-mata kerana Allah..meyakini bahawa kita akan MATI dan Di BANGKITKAN semula..meyakini bahawa kita akan DIKEMBALIKAN kepada ALLAH..dan meyakini bahawa HARI AKHIRAT benar-benar tiba..dan meyakini SYURGA-NERAKA lah tempat kita akan berakhir..bukan di dunia ini..

Persoalan hal-hal ghaib ini hanyalah boleh dijangkau pada hati yang beriman..kerana Iman bukan terletak pada AKAL..tetapi pada HATI..yang meyakini perkara ghaib..

Setelah tujuan dikukuhkan..Ayuh kita menyelaraskan CARA HIDUP kita.. Mudah sahaja Islam memandu manusia... Pertama Ikutlah segala perintah Allah SWT..

Keduanya..Tinggalkan segala yang Allah SWT larang untuk kita.. bagaimana kita nak tinggalkan kalau kita tidak tahu mana yang halal dan haram?? Dosa dan pahala?

Maka perlulah kita belajar ilmu agama..hadir ke kuliah..membaca buku.. ini bukan sahaja melibatkan tuntutan ibadat seperti solat, puasa, zakat, haji..tetapi keseluruhan cara hidup..soal pakaian (aurat), makanan, hiburan, perhubungan sosial, ekonomi, perundangan, politik, dan lain-lain.. Maka, sebab itu menuntut Ilmu agama itu satu kewajiban yang bukan sekadar belajar di sekolah sahaja..

Ketiga..Ingatlah bahawa seluruh perbuatan kita adalah ibadat.. kita hamba full time.. bukanlah hamba part time..atau no time.. maka, bermula dari bangun tidur, mandi, makan, masuk bilik air, berpakaian, memandu, bekerja, belajar, berehat, menonton tv hingga kita tidur..semuanya adalah ibadat... andai kita niat kerana Allah..

Dan setiap perkara itu perlulah jauh dari kemurkaan Allah..contoh mudah ibadat menonton tv boleh mendapat pahala andai apa yang kita tonton itu perkara baik.. namun andai apa yang dilihat itu maksiat seperti melihat aurat, hiburan melalaikan, dan berunsurkan dosa..sudah tentu ia tidak dikira ibadat..malah, mendapat saham dosa..

Dan keempat.. kita perlu bermujahadah..atau berjuang melawan godaan.. kita perlu tinggalkan apa kita suka [andai ia melalaikan/mendatangkan dosa] dan kita perlu buat apa kita selalunya tidak suka [ bangun subuh, baca quran, zikir, berjemaah, mendengar kuliah agama].. walau ia bukan mudah..tapi percayalah Allah SWT pasti akan membantu orang yang menempuh jalan mendekati Nya..

Dan kelima..akhirnya, senjata umat Islam ialah DOA..doa itu satu ibadah..

Andai kita meminta pada manusia banyak kali kita akan dicop meminta-minta..malah akan dimarahi pula..tapi andai kita meminta dan bermohon pada Allah SWT...Allah akan mengasihi kita. Malah mendekati kita..

Maka, mohonlah agar kita sentiasa dalam Petunjuk Hidayah dan Taufik Allah..dipandu ke jalan yang lurus.. Ingatlah, tidak ada yang berlaku walau sezarah dalam kerajaan Allah ini [dilangit mahupun dibumi]..melainkan dengan KEHENDAK dan KUDRAT NYA..

Seandainya kita mampu mengangkat tangan berdoa dan bersungguh-sungguh meminta.. bermakna Allah meng-KEHENDAK-kan kebaikan pada kita..itulah satu kemenangan..

InsyaAllah..Allah SWT akan menilai sesudah kita menempuh jalan menuju kepada Nya..walau kita tersungkur di tengah jalan..kita tidak akan rebah...teruslah bergerak..walau merangkak..Allah SWT memiliki sifat yang Amat2 Agung.. Kasih Nya melebihi kasih seorang ibu.. terlalu Hebat.. Maka, kita akan terus bersangka baik kepada Allah SWT..kerana Allah SWT itu menurut sangkaan  hambaNya..

Teman-teman yang dikasihi..Kita harus sedar sekarang..here and now..bukan sedar diwaktu maut menjelang tiba..di saat itu tiada lagi bermakna penyesalan kita..baru kita tersedar pentingnya dosa pahala..Hakikatnya, Maut tidak dicari..tapi pasti mendekati..kerana setiap hidup pasti akan merasai mati...berbekalah kita..sebaik baik bekalan ialah Taqwa..

Wallahu’alam